Klasa II c wraz z wychowawcą p. Ewą Pitak wzięła udział w drugiej edycji akcji „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”. Ma ona na celu podkreślić istotność edukacji ekologicznej w nauczaniu wczesnoszkolnym wierząc, że pierwsze lata nauki w szkole mają decydujący wpływ na postawę uczniów wobec środowiska naturalnego . Kolejnym walorem tej akcji jest zachęcanie uczniów do samodzielnego głośnego czytania oraz wdrażanie do umiejętności uważnego słuchania. Czytanie pełni niezwykle ważną rolę w rozwoju dziecka – pobudza wyobraźnię, uczy samodzielnego myślenia, ćwiczy pamięć i koncentrację. Inspiracją dla dzieci i rodziców do przygody z literaturą i wzięcia w udziału w zmaganiach były ilustrowane opowieści o przygodach Gangu Słodziaków.
W ramach akcji uczniowie mieli do wykonania szereg zadań. Pierwsze z nich polegało na wykonaniu recyklingowych leśnych zwierząt, którymi są bohaterowie książki „Przyjaciele mogą wiele, czyli magia z leśnej polany”. Kolejnym było zorganizowanie ,,Dnia Głośnego Czytania”. Niezwykłą lekturą czytaną na głos przez nauczyciela i dzieci była książka opowiadająca o przygodach Słodziaków. Aby dzieci lepiej wczuły się w klimat opowieści i w wyobraźni przeniosły się do magicznej krainy GANGU SŁODZIAKÓW, scenerią wydarzenia było stworzone przez uczniów magiczne drzewo. Zostało ono wykonane z materiałów recyklingowych: liście z butelek PET w różnych kolorach, a pień z tekturowej rolki. Mieszkańcami magicznego lasu zostały recyklingowe zwierzątka. Dzieci do obchodów tego dnia przygotowywały się bardzo długo. Nauczyciel przeprowadził szereg zajęć mających na celu poznanie przez dzieci wartości lasu. Obyły się spacery po lesie, podczas których dzieci dowiedziały się jakie są piętra lasu oraz jakie emocje wzbudza w nas las i jego mieszkańcy. Po powrocie do szkoły z zebranych materiałów przyrodniczych uczniowie wykonali różnorodne prace. Liście posłużyły do wykonania masek leśnych zwierząt, natomiast żołędzie zasadzono w plastikowych butelkach. Już nie możemy się doczekać , aż na wiosnę z nich nowe drzewka. Dzieci stworzyły również własne kompozycje przedstawiające leśną polanę i królestwo pszczół. Wszystkie zajęcia towarzyszące czytaniu lektury sprawiły uczniom ogromną radość. Wpłynęły one również na lepsze zrozumienie czytanego tekstu. Przez 21 dni przed Dniem Głośnego Czytania uczniowie doskonalili tą umiejętność poprzez codzienne głośne czytanie. Osiągnięcia dzieci dokumentowane były podpisem rodzica w specjalnym „słodziakowym” dzienniczku głośnego czytania, a przez nauczyciela naklejkami bohaterów lektury „„Przyjaciele mogą wiele, czyli magia z leśnej polany”.
E. Pitak
fot. E.P.