W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła po raz trzeci włączyła się w realizację Międzynarodowego Projektu „KROKUS”.
Projekt powstał w Irlandii w 2005 roku, Polska dołączyła do niego w 2009 roku. Obecnie biorą w nim udział uczniowie z 9 europejskich krajów.
W ramach projektu szkoła otrzymała cebulki żółtych krokusów, które zasadzone przez uczniów jesienią, zakwitną z końcem zimy.
W tym roku szkolnym cebulki krokusów dotarły do szkoły wyjątkowo wcześnie. 16 października 2019 r. uczniowie klasy Vd i klas VI posadzili 110 otrzymanych cebulek.Towarzyszyła nam piękna, słoneczna i wyjątkowo ciepła jak na tę porę roku pogoda.
Koordynatorem projektu „KROKUS” jest Renata Baran – nauczyciel historii.
Dlaczego sadzimy żółte krokusy?
Celem sadzenia kwiatów jest upamiętnienie 1,5 miliona żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości, zamordowanych w czasie Holokaustu. Kolor kwiatów przypomina także żółte gwiazdy Dawida, które Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu okupowanych przez nazistowskie Niemcy krajach ( w Polsce Żydzi nosili białe opaski z niebieską gwiazdą Dawida).
Celem Projektu „KROKUS” jest zapoznanie uczniów z tragicznymi wydarzeniami II wojny światowej oraz z tematyką Holokaustu. Rozbudzenie w nich świadomości niebezpieczeństw i zagrożeń wiążących się z dyskryminacją, fanatyzmem i uprzedzeniami , oraz uwrażliwienie na krzywdę drugiego człowieka, skłonienie do dyskusji na temat przyczyn i skutków zbrodni Holokaustu.
Żółte krokusy sadzone przez uczniów mają wymiar symboliczny. Przypominają nam o tej smutnej historii, ale są również zwiastunem nadziei, budzącego się życia, przypominają światełka rozjaśniające mroki zimy lub płomyki zniczy, które zapalamy by zaświadczyć o naszej pamięci i łączności z tymi którzy odeszli.
fot. R. Baran